28.02.25 року у нашому ліцеї відбувся дуже цікавий та інформативний воркшоп від ГО "Ґендерний креативний простір" / Gender creative space.
Захід відбувся у формі тренінгу, де нам допомагали краще розібратися в проблемі насильства та навчитися діяти у складних ситуаціях.
Наша робота була розділена на 2 блоки — теоретичний та практичний. Теоретисний блок охопив поняття стереотипів, гендеру, статі, різних видів насильства. На практиці ж ми використовували все, чого навчилися, розбирали різни види ситуацій, визначали відповідальних та шукали способи вирішення ситуації. Також грали у гру-квест, яка покликана інтерактивно розповсюджувати важливу інформацію про сутність, форми, шкідливість насильства та способи запобігання йому.
Чому такі воркшопи, такі тренінги важливі?
Це ️освітня діяльність та просвіта дітей(практичні вправи допомагають зрозуміти ознаки насильства та вчать, як діяти у складних ситуаціях).
Практичні вправи та втрішення проблемних питань в команді впливають на розвиток емпатії та відповідальності. Учасниці та учасники тренінгу вчаться ставитися до проблем інших людей з розумінням та підтримкою, повагою та толерантністю. Простими словами— не бути байдужим до проблем інших людей і прагнути бути корисним, надати підтримку та допомогу тим, хто того потребує.
Практичні навички— ігри надають практичні інструменти для протидії насильству та захисту постраждалих. Тут головне не лише знати як діяти, а хотіти протидіяти насильству і робити це кожен на своєму рівні можливостей!
(Захід проходив у межах проєкту «Право на життя без насильства – цінність, за яку бореться Україна», який Центр "Жіночі перспективи" реалізує за підтримки Посольства Фінляндії в Україні)
Деталі за посаланням у нашій групі https://www.facebook.com/share/p/19j5FLWwzM/
Небезпека може очікувати нас щодня і де завгодно. Але ми знаємо як попередити негативні наслідки потенційних небезпек. Завдяки безпечним перервам ми вчимося розв'язувати різноманітні ситуації та попередити небезпеку. Не забуваємо говорити і про те, як важливо берегти ментальне здоров'я. https://www.facebook.com/100004906548443/videos/pcb.2064797660640409/513633784890937?locale=uk_UA
Щорічно 18 жовтня відзначається Європейський день боротьби з торгівлею людьми, мета якого – висвітлення проблеми торгівлі людьми та показати учням як захистити себе та своїх близьких від можливих ризиків.
Торгівля людьми – це форма сучасного рабства та порушення прав людини, яка не втрачає своєї актуальності й у XXI столітті для жодної країни світу.
На сьогодні для українців, в умовах воєнного стану, ризик потрапляння в ситуацію торгівлі людьми як всередині країни, так і за її межами став ще більшим. Багато громадян переїхали із зони бойових дій в інші регіони або за кордон та шукають нову роботу.
Постраждалими від торгівлі людьми може стати будь-хто, будь-яка людина, незалежно від статі, віку, соціального статусу, рівня освіти тощо.
Форм торгівлі людьми є безліч, але є і безліч прийомів та міфів, пов'язаних з цією темою. Є як багато про що поговорити, так і подумати, адже безпека — понад усе!
Більше на нашій сторінці на Facebook за покликанням: https://www.facebook.com/share/p/tm9K9wiLjiA2JVif/
З нагоди наближення Дня Миру, ми з учнями написали листи військовим. Підтримка, душевна теплота та щира вдячність – ключові маркери цього міні-флешмобу. Дуже хочемо якнайшвидшого миру та прискорюємо нашу перемогу!
В рамках олімпійського тижня, для учнів 5-6 класів була організована зустріч з відомим Волинським футболістом Михаликом Т. Спортсмен розповів про власний шлях професійного становлення, життєві перешкоди та ресурс, який мотивував не зупинятися на досягнутому. Також провели олімпійську міні-вікторину із розіграшем призів.
В рамках тижня безпеки на дорозі ми пригадували з учнями 1-4 класів важливі правила безпеки на дорозі та вивчали дорожні знаки. Шляхом спілкування ми не лише вивчили багато нового, а й потренували увагу та пам'ять!
Продовжуємо дбати про безпеку дітей. Цього разу увагу приділили безпеці на дорозі.
Дитяча безпека на дорозі перш за все залежить від нас, дорослих: від того, наскільки якісно ми навчимо дітей правилам дорожнього руху і чи будуть вони уважно ставитися до всіх загроз, котрих так багато навколо.
Протягом 20.05.-23.05 ми з маленькими здобувачами знань повторювали правила безпеки на дорозі та пригадували дорожні знаки. Спілкування за темою відбувалося у формі гри. На свіжому повітрі таке спілкування проходить значно веселіше та ефективніше(неформальна обстановка дозволяє учням почуватися розкутіше), ніж в класній кімнаті, тому дітлахи були дуже задоволені!
16.05.2024, для шестикласників, було проведено тренінгове заняття на тему "Булінг. Як розпізнати?"
У ході тренінгу ми пригадали поняття булінгу та конфлікту, а також з'ясували різницю між ними. А також:
Навчилия відрізняти види булінгу.
Знайшли вирішення різних проблемних ситуацій.
Розігрували ситуації, щоб краще розібратися у видах булінгу.
Дізналися, які ж є ознаки, за якими ми можемо зрозуміти, що когось булять.
Дізналия про те, якою є відповідальність за вчинення булінгу.
Дізналися, що робити, якщо вчиняють булінг.
Заняття було дуже цікавим, а також мега насиченим на емоції.
Потрібно говорити з дітьми про булінг, щоб попередити негативні явища у майбутньому, адже відчуття безпеки – основа щасливих дитячих шкільких років!
Булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. Під терміном "булінг", пояснюють в Біляївському районному центру соціальних служб для сім'ї, молоді та дітей, – це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.
Як зрозуміти, що дитина є жертвою булінгу
Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.
Вони не беруть участь у спільній класній діяльності, соціальних заходах.
Часто у дитини змінюється поведінка: вона усамітнюється, поводить себе незвичайно.
Дитина починає губити гроші або речі, приходить додому у порваному одязі чи з поламаними речами. Коли ви її запитуєте, що трапилося - не можуть реалістичо пояснити.
Може почати говорити про те, що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.
Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.
Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.
Скільки дітей страждають від булінгу
За статистикою, 80% українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього. В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець».
У початковій школі діти ще не займаються жорстким булінгом, але вже можуть бути непривітними до інших. Щойно вчитель починає вибудовувати систему конкуренції та пріоритетів — діти починають один одного травити. А справжній булінг почнеться у середній школі — з 10-11 років — вік входження у підліткову кризу.
Обов’язок шкільного психолога, вчителя — виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших проводити, вести з ним дружні бесіди, виробляючи толерантність.
Чому діти стають жертвами булінгу
Психологи визначають декілька основних причин:
Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.
Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти - нещасна, хвора, росте без батька...Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.
Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.
Булінг в цифрах
За дослідженнями UNISEF, 40% дітей ні з ким, зокрема і з батьками, не діляться своїми проблемами. Сором'язливі та спокійні діти стають жертвами булінгу вдвічі частіше за однолітків, які відкриті до спілкування. Більшість дітей ображають за те, що вони одягнуті не так, як інші, говорять або поводяться не так, як основна група.
44% дітей, якщо стають свідками булінгу, просто спостерігають, оскільки бояться за себе.
Що робити батькам
У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).
Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.
Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.
Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.
Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
Що робити вчителям
Завдання вчителів - відслідковувати ситуацію в класі. Спеціалісти-конфліктологи пропонують дуже корисне завдання, яке допомагає визначити, чи є в колективі діти, які перебувають в ситуації жертви.
Перед початком уроків попросіть кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Коли вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей «забули», не згадали зовсім.
Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.
Як допомогти дитині-агресору
Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина - агресор, радимо:
Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це".
Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.
Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.
Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.
Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.
Чому важливо вчасно відреагувати
Булінг впливає на всіх, хто бере в ньому участь або спостерігає, та має деструктивні наслідки в майбутньому житті.
Ті, хто піддаються булінгу:
втрачають відчуття емоційної та фізичної безпеки, довіри до місця, у якому мають перебувати щодня;
відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань;
втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотності;
втрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчуванням (анорексії та булімії), емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).
Ті, хто булять:
частіше за інших потрапляють у ситуації, де проявляється насилля та порушуються закони;
частіше беруть участь у бійках, причетні у вандалізмі, залучаються до ранніх статевих стосунків, мають досвід вживання алкоголю та наркотичних речовин.
Ті, хто вимушені спостерігати:
часто страждають від відчуття безпорадності, етичного конфлікту: втрутитись у ситуацію булінгу чи ж залишитись осторонь;
потерпають від депресивних станів чи перезбудження, намагаються менше відвідувати школу.
Навіть поодинокий випадок булінгу залишає глибокий емоційний слід, що робить проблему найпоширенішою причиною звернень до дитячого психолога.
Протягом 29.04-03.05. 2024 р. було проведено тренінгові заняття за темю толерантності в сучасному світі. У 7-их класах заняття були проведені у форматі інтегрованого уроку з німецькою мовою. Учні виконувати багато практичних вправ та дізналися багато цікавого з німецької мови про культуру толерантності.
30.04.2024р. в 11класі ліцею відбувся тренінг «Психологічна підтримка випускників під час підготовки до ЗНО». Тестування – це серйозне інтелектуальне та психологічне випробування тому завдання освітнього закладу допомогти учням налаштуватися на успіх, ознайомити з правилами проходження ЗНО, допомогти в підготовці до тестування.
Хвилювання – це природний стан, який часто допомагає швидко налаштуватися на продуктивну роботу, але надмірне приводить до хаосу в навчанні, труднощів у запам’ятовуванні, невпевненості у своїх силах. Тому, практичний психолог Балюк І.Б. разом із соціальним педагогом Копилець К.Л. провели тренінг який допоможе справлятися з хвилюванням під час зовнішнього тестування. Учні навчилися вправам які допоможуть заспокоїтися, організувати навчання, правильно розподілити інформацію для запам’ятовування та гармонізувати свій внутрішній світ.
Важливо, з’явитися до часу проведення тестування на 20 хвилин раніше. Їх вистачить для того, щоб налаштуватися на тести, підготуватися психологічно. Якщо є можливість, дати своєму організмові активне фізичне навантаження (швидко пройтися, поприсідати чи повіджиматися).
Впевненість, спокій, вміння слухати інструктора, знання та інтуїція – це запорука вашого успіху при складанні ЗНО.
Це була цікава та корисна зустріч.
24.04 в Липинському ліцеї для 8-9 класів відбулася пізнавальна та цікава зустріч за участі соціального педагога Копилець К., виховалеля з безпеки Киришун Л., працівника ювенальної поліції Мацюк М. та лікаря-гінеколога Голік О.
Темами обговорення були сексуальна освіта, а саме: сексуальне насильсво та відповідальність; інфекційні захворювання, які передаються статевим шляхом; контрацепція та вагітність; особиста гігієна та наслідки необдуманого статевого життя.
Захід було організовано з метою профілактики негативних явищ серед підлітків та молоді.
Сексуальна освіта вчить дитину розуміти і поважати себе, її головне завдання – захистити неповнолітніх від сексуального насильства. Ось чому важливо організовувати такі зустрічі!
Більше фото на нашій сторінці на Facebook за покликанням: https://www.facebook.com/photo/?fbid=2614151145425078&set=pcb.1938691343251042&locale=uk_UA
17 квітня, з нагоди Дня пожежної безпеки, серед учнів 3-5 класів було проведено профілактичні заняття за темою "Вогонь - друг і ворог". Повторили основні праила протипожежної безпеки, закріпили вивчене у вигляді міні-турніру на платформі Kahoot!
Про інші заходи тижня протипожежної безпеки читайте на нашій сторінці на facebook за покликанням: https://www.facebook.com/groups/972719343181585/posts/1934084440378399?locale=uk_UA
З метою виховання толерантного ставлення один до одного, для учнів 5 класу з інклюзивною формою навчання був організований кольоровий день. Учні дотрималися дрес-коду та по завершенню навчального дня частувалися кольоровими смаколиками. Такий захід вчить не лише толерантності, а й робить колектив дружнішим. Раді дарувати дітям радість та чудовий настрій!
Спостерігаю картину спілкування дочки з мамою,
- «Мама, дай телефон".
- "НЕ ДАМ! Ти багато сьогодні грала "- говорить мама, ховаючи телефон подалі в свою дамську сумочку.
- "Мені нудно!!!" - почала істерити дівчинка. - «Ну, дай телефон! Ти, що не розумієш, що мені нудно .. »- починає демонстративно плакати чекаючи, що отримає своє (перевірена схема)
- «На! ... Візьми !!!, - мама роздратовано витягує телефон з сумки і віддає дитині.
Дівчинка заспокоюється і пропадає на кілька годин. Тиша.
Пригадую, як на одну зі змін табору-клубу «Я та інші», була дитина з ігровою залежністю. Йому було ВСЕ не цікаво, ніякі майстер-класи не приносили задоволення, ні групові ігри, ні анімації, а ні спорт. Він весь час говорив, що мені нудно. І постійно плакав батькам в телефон, що це самий занудний табір, де йому доводилося побувати, що йому тут дуже нудно (табір без гаджетів). Питаю, - «якби у тебе була чарівна паличка, щоб ти змінив би в нашому таборі -« дозволив би грати на смартфоні »- не піднімаючи голову, відповідає 10 річний хлопчина. Продовжую питати, щоб зрозуміти про захоплення дитини - «А що тобі найбільше подобається робити?». Чую - «грати на телефоні!». - А як ти проводиш час? - продовжую цікавитися. - «Приходжу додому зі школи, граю на смартфоні, роблю уроки потім знову граю». - «Тобі подобається як ти живеш, ти відчуваєш себе щасливим?» - знову цікавлюся. - «Коли є смартфон - так!».
Зараз багато батьків стикаються, що без гри на смартфоні дітям стає нудно. І батьки поспішають врятувати дитину від нудьги - даючи знову смартфон. І можливо, позбавити себе від дитячого ниття. У дитини не формується переносимість до такого стану. Їй складно вигадати гру, розважити себе, щоб позбавити себе нудьги. Дитина може довго нудитися, але в голову не приходять ідеї, щось створити з паперу, побудувати з конструктора літак або зліпити з пластиліну. Навіть якщо хтось і запропонує альтернативу створити гру в НЕ онлайн - це буде нудно.
Ігрова залежність або інтернет-залежність - ЛЕГКО ФОРМУЄТЬСЯ З РАННЬОГО ДИТИНСТВА. Мозок дитини сприйнятливий і пластичний. У смартфоні картинки швидко змінюються, в грі багато ступенів складності і багато заохочень, досягнень, виграв і отримав задоволення. В інтернеті багато не завжди корисної для дитини інформації. Мозок посилено харчується і з'їдає все. Чим харчується мозок дитини батьки не в змозі простежити. Часто на це не вистачає часу. А потім дитина, стикаючись з життєвими труднощами, все більше і більше хоче залишатися в онлайн. Там добре і цікаво. Там є віртуальні друзі (які ніколи не прийдуть в гості), відносини, спільні ігри, там хочеться жити. І діти живуть в штучному і барвистому світі, де хибним способом задовольняються їх потреби. А з реальністю все стає погано, спілкування мало, друзів теж, вчитися не хочеться, багато чого не цікаво, в загальному знову «нудно». Мама і тато зайняті, і з ними також «нудно». Нічого не хочеться. Хочеться отримати дозу «в руки смартфон». І заради цього дитина готова швидше прибрати в своїй кімнаті, зробити уроки, та що завгодно зробити, щоб тільки отримати від батьків смартфон. У моїй практиці у підлітків були і істерики, і демонстрація суїциду, коли дитину позбавляли смартфона.
Причина проста, отриманий досвід життя в онлайн і іграх створює певні зміни в мозку, формуються нейронні зв'язки ДЕ і ЯК можна отримати задоволення. Пластичний мозок дитини граючи комп'ютерні ігри або живучи в онлайн отримує велику дозу дофаміну, гормону задоволення. У реальному житті неможливо отримати таку дозу, тільки лише приймаючи наркотики. Коли діти живуть в онлайн від 3 до 5 годин, доза стає настільки сильною, що пропадає інтерес до життя, до хобі, до гуртків, до навчання і навіть до самого себе. Реальність стає похмурою і сірою - і знову підживлюється бажання втекти від реальності. Створюється замкнутий цикл.
Були випадки в моїй практиці, дитина чекала, коли батьки заснуть і до ранку грала тижнями (батьки про це навіть не знали), поки психіка не дала збій. Уже втрутилася психіатрія.
Дофамін - це гормон, який відповідає за заохочення від будь-якої діяльності. Організм отримує нагороду у вигляді дофаміну щоразу, коли дитина набирає рівень у грі. Гормон дофамін відноситься до широкого класу під назвою «катехоламіни», він підвищує уважність, створює гарний настрій, створює прихильність і коли його багато призводить часто до перевтоми. Дитина граючи втомлюється. По-справжньому втомлюється. Потім не вистачає сил, щоб робити уроки.
Дитина проживаючи життя в Інстаграм, в ютуб і в комп'ютерних іграх, і мозок, який в процесі формування, настільки перенасичується дофаміном, що йому стає складно правильно визначати, що добре і погано. Кольори віртуальності стають насиченими і яскравими. Мозку стає все важче переключитися на враження, що приходять з реального світу. Формується з дитини «Дофаміновий наркоман». Потрібна доза і він її вимагає, а батьки дають!
ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ З ДИТИНОЮ, ЩО БАГАТО ПРОВОДИТЬ ЧАСУ В ОНЛАЙН:
- стає дратівливною і емоційною, примхливою;
- агресивною, коли стикається з фрустрацією;
- з'являється безсоння;
- падає успішність (притупляються пізнавальні інтереси);
-стає розсіяною;
- слабо розвивається уява (складно, щось придумати своє);
- реальність стає чорно-біла, втрачається інтерес до життя;
- стають не цікаві гуртки та інші захоплення в реальності;
- не вміє спілкуватися;
- стає не цікавою для інших;
- з'являються проблеми із зором і хребтом;
- не вміє долати труднощі (швидко здається);
- мало рухається;
- послаблюється імунітет;
- формується сильне «Я віртуальне» і слабке «Я реальне»;
- формується залежність.
В здоровому варіанті можна отримувати дофамін невеликими порціями, радіючи життю, спілкуванню з друзями, насолоджуючись природою, погодою, хобі, подорожжю. І якщо ви надумали зменшити перебування дитини в онлайн, тоді разом створіть їй цікаве життя в офлайн. Створіть можливість отримувати дофамін в реальному житті здоровим способом. І не поспішайте рятувати від нудьги. Нехай дитина побуде в ній і придумає щось своє, свою реальну гру, запросить друга, і вони пограють в УНО, в Монополію, помалюйте або поліпіть. Нехай сама, а не ви для неї.
ДУЖЕ ВАЖЛИВО:
- Комп'ютерну гру можна давати грати тільки на 30 хв в день (щоб не сформувалася залежність). Пояснюйте дитині, ЧОМУ ви ставите обмеження. Важливо, щоб вона розуміла.
- 30 -40 хвилин улюбленого ютуба або мультфільму в день. Не більше (турбота про мозок дитини). Обмеження робляться з повагою до особистості дитини.
- За годину до сну ніяких гаджетів (мамі з татом також корисно побути без гаджетів, раптом збільшиться інтерес один до одного). Гаджети корисно прибрати з дитячої.
- золотий час укладання дитини спати з 21.00 до 22.00. Сон любить темряву і тишу. (Поліпшується самопочуття дитини на наступний день).
- Посилювати сімейні традиції: грати в ігри вечорами з дітьми, спілкуватися, спільні вечері без гаджетів, прогулянки на велосипеді, запрошувати друзів в гості граючи в звичайні і цікаві дворові і настільні ігри.
- Формувати хобі у дитини, дати можливість вибрати собі гуртки за інтересами. (Формується цінність того, що я можу).
- І дитині потрібний рух! Спорт в допомогу! (Формується стресостійкість)
- Прогулянка на вулиці від 2 до 4 годин день (кисень потрібен для живлення мозку)
- Формувати культуру обіймів в родині від 8 раз в день (формується здорова прихильність до близьких)
- Багато приємних слів один одному (формується цінність себе)
- Батькам бути прикладом вільної людини (діти наслідують).
!!! (Важливо! Без крайнощів! Не варто повністю позбавляти дитину інтернету або ігор на телефоні)
Батьки в процесі виховання дитини змушені робити обмеження. Кожен батько/мама бажає, щоб дитина була щасливою, іноді стає нестерпним стан страждання дитини, хочеться врятувати її від «нудьги», допомогти. Але, якщо ми по-справжньому любимо своїх дітей і бажаємо їм кращого, потрібно знайти в собі сили зменшити всередині себе напругу і дискомфорт, який ми відчуваємо, коли ставимо обмеження. Нам хочеться сказати: «ТАК» своїм дітям набагато частіше, але іноді сказати: «НІ» - це найкраще що ми можемо зробити для своєї дитини. Осмислені обмеження - створюють безпеку для вашої дитини.
За матеріалами
© Наталія Простун, дитячий і сімейний психолог
Коли закінчиться війна? Як відповідати дітям на складні питання?
Коли закінчиться війна? Що буде з нашою домівкою? Коли ми повернемося додому? Діти ставлять батькам складні питання, на які дорослі часто не мають відповіді. Ми попросили Олександру Чиркову, дитячого і підліткового психолога, запропонувати варіанти відповідей. Ці слова здатні підтримати силу духу дітей і дорослих.
Коли закінчиться війна?
І дорослим, і дітям складно не знати точної дати закінчення війни. Проте дещо нам точно відомо, і саме про це ми можемо поговорити з дітьми.
Варіант відповіді
Війна безумовно закінчиться. Поки що складно сказати, коли саме. Зараз наша величезна сильна армія трощить ворога та перемагає його. Дуже важливо вигнати його повністю за кордони нашої країни, нам потрібна повна перемога.
Спеціальні групи оборони територій (тероборона) охороняють кожен район, щоб був порядок і щоб вороги не змогли проникнути непоміченими.
Волонтерів дуже багато, усі працюють на перемогу. Весь світ підтримує нас, посилає нам гарну потужну зброю, ліки, продукти.
Крім того, багато компаній закрилися і не працюють у Росії, щоб вплинути на її громадян. Закрилися: Плейстейшн, TikTok, МакДональдз та багато інших.
Наше завдання в цей час — вижити та зберегти любов у серці та розум у голові. Ми всі будемо дуже потрібні відразу після перемоги, а наразі ми потрібні одне одному. Це те, на що ми можемо вплинути своїми власними маленькими кроками.
Маленькі кроки для кожного
1. Піклуватися про гарний фізичний стан та самопочуття:
повноцінно харчуватися;
дихати повітрям;
по можливості рухатися;
не мовчати, якщо щось болить, повідомляти дорослим про це, не терпіти до останнього — це важливо;
пити воду;
обіймати та обійматися.
2. Піклуватися про стан душі:
спілкуватися, жартувати;
радіти маленьким речам у житті та нашим перемогам;
сміятися, якщо смішно;
плакати, коли гірко.
Так працює наша психіка — їй потрібні і сміх, і сльози, і обійми для здоров’я. Не соромтеся показувати одне одному меми, розказувати смішні історії, ділитися тим, про що сумуєте. Це і є те, що робить нас людьми, і цього в нас нікому не відібрати.
Із зовнішнім ворогом — армією Росії — ведуть боротьбу наші воїни. Із внутрішнім ворогом — безсиллям, безпорадністю, горем — ми можемо боротися, спілкуючись та підтримуючи одне одного.
Що буде з нашим домом?
Варіант відповіді
Ми всі віримо в те, що наш будинок уціліє. Ми попросили друзів, які залишилися, щоб вони приглядали за нашим будинком/помешканням. Вони будуть постійно перевіряти, чи все добре з ним, та повідомляти нам.
Якщо вже так трапиться, що наш будинок прийме на себе удар і захистить собою (як капітан Америка захищає своїм щитом) людей, значить ми побудуємо новий дім відразу після закінчення війни. Ми маємо для цього все необхідне.
Тут доречна розмова про те, що таке дім. Наприклад, дім — це знайомі речі. Отже, потрібен час, щоб познайомитися з речами навколо тут.
Дім — це аромат млинців зранку. Отже, варто спробувати зробити їх за можливості.
Дім — це погратись із сестрою та мамою. Отже, варто погратись саме зараз.
Відчуття дому — воно всередині, коли поруч гарні люди і коли безпечно, коли можна погратись.
Тут доречно запитати дитину: за чим ти сумуєш найбільше? Чи можна хоч щось зробити тут, щоб дім теж знав, що ти його пам’ятаєш?
Наприклад, навчити своєї улюбленої гри дітей, які опинилися разом з тобою, або навіть дорослих. Можливо, чимось обмінятись або поділитись, це теж буде дуже добре. Маленьке тепло власного дому, яке можна прямо зараз зробити тут, допоможе тобі та навчить інших дітей, яким це також потрібно.
Я сумую за своїми друзями і не хочу знайомитися з новими!
Варіант відповіді
Це нормально, що зараз не хочеться ні з ким знайомитись. Коли довкола все швидко змінюється, то природно триматися за своє «старе», знайоме, звичне. Така реакція свідчить про хорошу роботу мозку і тіла.
І зараз, і після закінчення війни потрібні будуть різні друзі. Коли ми знайомимося з новими людьми та однолітками, ми не зраджуємо старих друзів. Навпаки, ми готуємо ґрунт для них — щоб і в них стало більше знайомих і друзів.
Не варто заводити зараз багато знайомств і одразу з усіма дружити. Достатньо приязних стосунків: просто привітатися, побажати гарного дня, обмінятися кількома жартами й усмішкою. Із часом це створить міцний ланцюжок хорошої дружби, на який згодом зможуть спертися всі ваші друзі.
У такі моменти варто поговорити з дитиною, чого саме їй найбільше бракує тепер без спілкування з друзями? Коли ви чи дитина сумуєтете за кимось, варто одразу про це написати людині. Або навіть намалювати якийсь щасливий момент вашої дружби. Коли ви зустрінетеся, зможете показати цей малюнок, і тій людині буде важливо знати, що ви про неї пам’ятали і думали.
А ще діти можуть показати новим знайомим ті ігри, у які гралися зі своїми старими друзями: так ви ніби стаєте провідником радості, дружби, і це допоможе іншим. Адже дружба — це те, що рятує нас від самотності, горя та страждань.
Коли закінчиться війна, усе буде як раніше?
Це, мабуть, найскладніше запитання з усіх.
Варіант відповіді
Коли закінчиться війна, точно будуть садочки і школи, зустрічі з друзями, уроки та веселі перерви, домашки і морозиво після школи, прогулянки та мандрівки з друзями і рідними. Точно будуть смачні сніданки і затишні вечері, красиві світанки та заходи сонця, а ще зорі в небі, походи в ліс по гриби, ігри на плейстешн і багато обіймашок із друзями, тиша вночі та гамір мирного життя вдень — гуркіт трамваїв, машин, гамір супермаркетів. Усе, що зруйновано, ми відбудуємо знову так, як буде найкраще для нас. Адже людяність завжди перемагає зло.
Важливо для батьків
За даними Міністерства охорони здоров’я, в Україні щорічно реєструється близько 1000 нових випадків пухлин і лейкозу у дітей у віці до 14 років, це 10-12 хворих на 100 тисяч дитячого населення. Тому злоякісні новоутворення у дітей залишаються актуальною проблемою і для українського суспільства. За рівнем захворюваності Україна посідає одне з останніх рангових місць у світі, проте рівень смертності перевищує аналогічні світові показники, що свідчить про суттєві проблеми у виявленні, обліку та наданні медичної допомоги дітям зі злоякісними пухлинами.
Чинники, які спричиняють онкозахворювання у дітей:
— перебування дитини на сонці або в зоні дії радіоактивних променів;
— пасивне куріння, яке завдає такої ж шкоди організму дитини, як і активне;
— присутність шкідливих хімічних речовин у навколишньому середовищі в промислових містах або зонах;
— неправильне харчування, а особливо велика кількість смажених і копчених страв, продуктів, до складу яких входить безліч хімічних добавок, неповноцінний раціон, практично позбавлений свіжих фруктів і овочів;
— доведено, що деякі вірусні інфекції сприяють розвитку раку. У наші дні до таких вірусів відносять вірус Епштейна-Барра, вірус гепатиту В, а також вірус герпесу;
— існує прямий зв’язок між двома десятками генетичних захворювань і розвитком дитячої онкології. До подібних захворювань відносять хворобу Дауна, нейрофіброматоз, синдром Кляйнфельтера, Костмана та інші.
Основні симптоми:
тривала і безпричинна втрата ваги;
часті головні болі, що супроводжуються ранковим блюванням;
набряки, постійні болі у кістках, суглобах, в ділянці спини або в ногах;
ущільнення в зоні живота, шиї, грудей, таза чи пахв, збільшення лімфовузлів;поява синців на тілі, синців або висипки на шкірі;
часто повторювані інфекційні захворювання;
біляста смужка за зіницею в оці дитини;
постійна нудота чи блювання без нудоти;постійна втома і помітна блідість шкіри;
видимі раптові зміни у фізичному стані дитини, що не зникають;
періодичне чи постійне підвищення температури без видимих на те причин
.Один або кілька таких симптомів у дитини є приводом для батьків негайно звернутися до педіатра.
Будь-якої профілактики онкологічних хвороб ніде у світі немає, тому на першому плані має бути турбота про здоров’я. Дитині необхідне здорове збалансоване харчування, повноцінний сон, зведене до мінімуму спілкування з комп’ютером та мобільним телефоном, регулярні прогулянки на свіжому повітрі та профілактичні огляди у лікаря з обов’язковим загальним аналізом крові.
Батьки повинні знати, що спосіб їх життя, шкідливі звички та життєві помилки можуть позначатися на здоров’ї їх дітей!
Спускатися в укриття – на час тривоги. Дбати про сон, їжу та відпочинок – щодня. Займатися спортом – кілька разів на тиждень. Додайте до цих базових потреб ще одну корисну звичку: піклуватися про здорове медіаспоживання – завжди. Адже в умовах війни від достовірності інформації залежать прийняття рішень і збереження життя.
Почніть з перевірки медіа, які ви звикли моніторити.
Для таких важливих сповіщень як повітряна тривога чи евакуація використовуйте тільки офіційні джерела. Усі інші інформаційні канали мають бути визнані достовірними. Наприклад, потрапити у білий список якісних онлайн-медіа (цьогорічний тут – http://surl.li/newqs). Час від часу передивляйтеся підписки: навіть відомі телеграм-канали дуже легко змінюють власників і перетворюються на джерела поширення ворожих наративів. Тому обов’язково перевіряйте інформацію, перш ніж поділитися із друзями у соцмережах. Факти мають бути підтверджені, а тексти – без маніпуляцій та хибних пояснень.
Слідкуйте, як медіа впливають на ваш емоційний стан.
Не дозволяйте помножувати стреси. Відмовляйтесь від контенту, який приносить вам неприємні відчуття чи виснажує. Замість перегляду відео слухайте або читайте текст, так можна уникнути надмірних емоцій. Фільтруйте інформацію та ігноруйте повідомлення про трагедії, якщо ви чи ваші рідні пережили подібні ситуації. І пам’ятайте: саме ви встановлюєте персональну межу медіаприйнятності та вирішуєте, що дивитися, а що – ні.
Бережіть себе від медіатравми.
Нашкодити можуть не лише події, але й новини про них. Особливо, медіаповідомлення з високої реалістичністю, використанням спецефектів і музичного чи звукового супроводу, які створюють відчуття присутності. Зупиняйте перегляд медіа та не піддавайтеся хибним докорам сумління, що не додивилися до кінця. Тримайте під рукою аптечку емоційної самодопомоги (https://www.howareu.com/#section-first-aid-kit): вивчіть прийоми для заспокоєння, опануйте техніки глибокого дихання та фізичні вправи.
Мірилом здорового медіаспоживання служить час.
Не вмикайте телевізор як фон – це шум, який виснажує нервову систему, та спосіб отримання інформації, здатний обходити ваш свідомий контроль. Не користуйтеся гаджетами під час їжі чи спілкування. Дозуйте час, проведений в інтернеті, адже блукання мережею у спробі відволіктися призводить до «залипання» в екрані та залежності. Між інформаційним споживанням і реальним життям має бути баланс, а дружба з медіа – позитивно впливати на ваше здоров’я і ментальний добробут.
Поради щодо здорового медіаспоживання під час війни завантажуйте тут – https://bbu.org.ua/poradi-shhodo-zdorovogo...
Поради підготовлено лабораторією психології масової комунікації і медіаосвіти Інститут соціальної та політичної психології НАПН України Національна академія педагогічних наук України. Проєкт реалізує Координаційний центр КМУ / Mental Health UA за підтримки World Health Organization (WHO) у межах ініціативи першої леді Олена Зеленська – Всеукраїнської програми ментального здоров'я Ти як?
Як пояснити дитині, що таке інвалідність:
Враховуйте вік та запити дитини.
Використовуйте правильну лексику.
Будьте чесними.
Навчить дитину бачити в людині насамперед особистість.
Навчіть дитину принципам толерантності.
Поясніть дитині, що відмінні риси людини – не перепона для спілкування.
Не намагайтеся налякати дитину і не вигадуйте речей, які впливатимуть на її ставлення до людей з інвалідністю.
21 листопада в Україні відзначають День гідності та свободи – одне зі знакових офіційних свят, встановлене на честь двох революції, які відбулися в Україні у 2004 та 2013 роках. Цього дня українці вшановують пам’ять про людей, які під час Революції Гідності та Помаранчевої революції стали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини й громадянина, національних інтересів держави та її європейського вибору.
До Дня гідності та свободи України ми з учнями 8-11 клаів розібралися, з чого все почалося, чому спочатку існувало інше свято та за що боролися українці на Майдані. Заняття були покликані виховувати патріотизм та гідність, формувати розуміння єдності та цілісності України, усвідомлення себе українцями, почуття особистої відповідальності за долю держави, готовність служити Батьківщині своєю працею, розвивати бажання стати гідними громадянами України!
Міжнаро́дний день толера́нтності — свято, яке відзначається 16 листопада в усьому світі. Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхньої раси, статі, мови, національної належності, релігії або стану здоров’я. Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.
Значення Дня толерантності
Декларація принципів терпимості визнана прищеплювати з дитинства повагу до всіх людей. Наголошується, що нетерпимість тісно пов'язана з перебільшеним почуттям власної гідності та гордості, чи то особистої, національної чи релігійної. Ці поняття закладено у процес навчання та пізнаються з дитинства. Тому Генеральна Асамблея ООН закликає приділяти увагу освіті.
Здатність терпимо і з розумінням ставитись до відмінностей оточуючих, це невід'ємна складова сучасного життя та умова органічного співіснування різних людей в одному суспільстві. День толерантності покликаний нагадати, що кожен із нас унікальний.
Бути людяними, вміти слухати, сприймати та розуміти, пробачати та цінувати, підтримувати та поважати один одного, – саме цьому ми намагаємося навчати наших учнів.
3 6.02. по 10.02 2023 року проходив тиждень безпечного інтернету.
Метою заходів тижня є поширення знань про безпечне, відповідальне і позитивне використання цифрових технологій для дітей та молоді. Такі заходи також сприяють задоволенню потреб особистості й водночас запобігають можливості завдання збитків, заподіяних фізичному, психічному, соціальному благополуччю та (або) майну самої людини та інших людей.
Отож, протягом тижня було проведено цикл виховних заходів, присвячених спілкуванню про цифрову безпеку. Спілкування включало теоретичний та практичний блоки для учнів середньої та старшої школи та перегляд мультимедійного матеріалу ї його подальшим обговоренням для учнів початкової школи — мультфільм про безпеку дітей онлайн “Хаппі та її суперсила”. https://www.youtube.com/watch?v=6iI77X1hoIw
На засвоєння вивченого матеріалу було організовано квест.
Таким чином, підсумками тижня можна вважати:
— Сформовані уявлення про кібербезпеку.
— Вміємо виділяти ознаки шахрайства та кібербулінгу.
— Знаємо алгоритм дій у випадку цифрової небезпеки.
— Вміємо створювати наднадійний пароль.
— Знаємо секрети налаштувань конфіденційності.
До Дня усіх закоханих у Липинському ліцеї була проведена гра серед учнів 7-9 класів. Суть гри полягала у тому, щоб перевірити знання учнів із різних предметів гуманітарного напрямку. Учні ділилися на дві команди за гендерною ознакою. Питання були поділені на категорії та були різного рівня складності відповідно від 10 до 50 балів. Питання гри були присвячені тематиці дня закоханих.
Атмосфера була інтелектуально напружженою, а у повітрі панував дух суперництва!
Переживання травматичних подій та війна привносять зміни у життя. Нервовість, тривожність та наляканість - природні реакції на невизначеність. Якщо ситуація невизначеності тривала у часі, вона переростає в нав’язливий тривожний стан, і як наслідок - впливає на якість життя.
☝️ Діти відчувають занепокоєння дорослих і починають сприймати ситуацію невизначеності як загрозу, з якою дорослі не можуть впоратися. Тож вкрай важливо помічати у себе ознаки тривоги та вчасно налагоджувати свій стан і допомогти у цьому дитині.
❗️Пам’ятаймо: стабільний стан батьків – основа стабільного стану дітей.
🔗 Повний текст буклету за посиланням: https://bit.ly/3BW2uJm
Багато людей думають, що суїцидальні думки та дії є певним видом демонстративної поведінки й варіантом привернення до себе уваги.
Це твердження є помилковим. Люди після важких психологічних травм, в депресивному стані, в ситуаціях домашнього насильства, булінгу або через самотність та стрес, на жаль, справді можуть не бажати жити далі, не бачити в цьому сенс та знаходитись у стані, коли потрібна допомога.
Чи існують “демонстративні суїциди?
Так звані, демонстративні суїциди існують. Часто трапляються саме суїцидальні спроби, але це не означає, що ця дія не може бути завершена.
Коли ми говоримо про підлітків, то варто пам’ятати, що тінейджерам/кам все ж набагато важче справлятись зі стресом, складнощами, а гормональні зміни, емоції є дуже яскравими і світ часто сприймаються категорично. Тож, при певних несприятливих соціальних обставинах, дитина може зробити суїцидальну спробу.
Головне повідомлення при таких діях може звучати так: “Мені потрібна допомога! Я не справляюсь. Я не знаю, що робити і я втомився/ втомилась».
Суїцидальні спроби можуть закінчитись трагічно, навіть, якщо насправді людина хотіла жити.
За науковими даними, суїцидальні спроби підвищують рівень небезпеки повторної спроби та завершення суїциду. Тож, якщо стресова ситуація для підлітка залишиться незмінною або ж тінейджер/ка не отримає якісну професійну допомогу, така “демонстративна” може призвести до незмінних наслідків.
Водночас, трапляється й так, що людина може мати певний психічний розлад (депресію, біполярний афективний розлад, межовий розлад особистості та інші) і просто не знати про це.
Суїцидальні думки, акти селфхарму та суїцидальні спроби незалежно від їх мотивації є надзвичайно серйозним дзвінком. І дорослі мають зробити все можливо, аби дитина отримала соціальну підтримку та допомогу спеціалістів/ок.
Будьте уважними до дітей та НІКОЛИ не знецінюйте слова та роздуми дитини про те, що вона не хоче жити. Це має стати сигналом про допомогу.
Поговоріть з дитиною, будьте терплячими, емпатійними, підтримуючими, дайте відчуття безпеки та запропонуйте допомогу.
“Поки ви думали, що я не дивлюсь…”:
«Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, що ви повісили мій перший малюнок на холодильник, і я негайно захотів намалювати інший.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, що ви нагодували бездомну кішку, і я дізнався, що добре бути добрим до тварин.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, що ви зробили мій улюблений пиріг для мене, і я дізнався, що навіть дрібниці можуть мати особливий сенс.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, що ви приготували обід і віднесли його другу, який був хворий, і я дізнався, що всі ми повинні допомагати і піклуватися один про одного.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, що ви витрачаєте свій час і гроші, щоб допомагати людям, у яких нічого немає, і я дізнався, що ті, у кого є щось, повинні допомагати тим, у кого немає нічого.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, що ви дбаєте про наш будинок і про всіх в ньому, і я дізнався, що ми повинні дбати про те, що нам дано і дороге.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, як ви ставитеся до своїх обов’язків, навіть коли ви не дуже добре себе почуваєте, і я дізнався, що повинен бути відповідальним, коли виросту.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, як сльози текли з ваших очей, і я дізнався, що іноді речі можуть заподіювати біль, і це нормально – плакати.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я бачив, як ви піклуєтеся про мене, і я хотів бути всім, чим я міг бути.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я брав більшість уроків з життя, які я повинен знати, щоб бути хорошою і успішною людиною, коли я виросту.
Поки ви думали, що я не дивлюсь, я дивився на вас і хотів сказати: «Мама і тато! Спасибі за все, що я бачив, поки ви думали, що я не дивлюсь!»
ВАША ДИТИНА ВСЕ БАЧИТЬ, ТОМУ БУДЬТЕ ДЛЯ НЕЇ ПРИКЛАДОМ!
Сьогодні всі українці є свідками справжньої війни - це факт. Стрес, з яким зіштовхнувся кожен з нас, виснажує тому у батьків може не лишитись сил розважати дітей
Але важливо пам’ятати, що діти постраждали не менше дорослих. Їхнє дитинство проходить в укриттях, у них немає повного розуміння ситуації і їм так само страшно!
- Видавництво Ранок безкоштовно надає дитячі книги в електронному форматі! Просто заходьте на сайт БараБука https://bit.ly/35pwNKw та завантажуйте, щоб мати змогу читати з дітьми навіть без доступу до Інтернету!
- У Telegram-каналі Павлуша і Ялуша можна завантажити аудіоказки, які також будуть доступні без Інтернету: https://t.me/pavlushaiyava
- Ще один Telegram-канал з аудіоказками українською: https://t.me/kazky_ukr Усі аудіоказки можна завантажити і слухати без зв’язку
- Yakaboo відкрили безкоштовний доступ до аудіо- та електронних книжок в мобільному додатку: https://bit.ly/3CcZG92
- Нова Українська Школа організувала серію пізнавальних онлайн-зустрічей із вчителями. Розклад зустрічей оновлюється щодня https://bit.ly/3sDR87P
- MEGOGO відкрили безкоштовний доступ до мультиків, фільмів та аудіоказок https://bit.ly/35KLwjg
- Вчителі Академії А+ запрошують всіх дітей України, які можуть долучитися онлайн! Канал з розкладом та посиланнями на заняття: https://t.me/onlineschoolaplus
Розвивайте дітей, підтримуйте та оберігайте! Дамо їм дитинство, на яке вони заслуговують!
Видавництво Ранок безкоштовно надає дитячі книги в електронному форматі! Просто заходьте на сайт БараБука https://bit.ly/35pwNKw та завантажуйте, щоб мати змогу читати з дітьми навіть без доступу до Інтернету!☀️
- У Telegram-каналі Павлуша і Ялуша можна завантажити аудіоказки, які також будуть доступні без Інтернету: https://t.me/pavlushaiyava 🎶
- Ще один Telegram-канал з аудіоказками українською: https://t.me/kazky_ukr Усі аудіоказки можна завантажити і слухати без зв’язку🔉
- Yakaboo відкрили безкоштовний доступ до аудіо- та електронних книжок в мобільному додатку: https://bit.ly/3CcZG92 📚
- Нова Українська Школа організувала серію пізнавальних онлайн-зустрічей із вчителями. Розклад зустрічей оновлюється щодня https://bit.ly/3sDR87P 👩🏫
- MEGOGO відкрили безкоштовний доступ до мультиків, фільмів та аудіоказок https://bit.ly/35KLwjg 💿
- Вчителі Академії А+ запрошують всіх дітей України, які можуть долучитися онлайн! Канал з розкладом та посиланнями на заняття: https://t.me/onlineschoolaplus 🎓
Розвивайте дітей, підтримуйте та оберігайте! Дамо їм дитинство, на яке вони заслуговують🌻
Страх темряви – це, з одного боку, віковий страх у дітей. З іншого – один із наслідків хронічного стресу та травматизації. Для того щоб підтримати дитину, щоб не допустити загострення її стану – ми можемо запропонувати ігри. Гра – найпростіший спосіб трансформувати напругу.
Важливо пам’ятати:
коли один канал сприйняття депривований, у стані перезбудження чи неактивний, інші в більшому навантаженні та чутливості;
якщо ми переживаємо складний досвід і при цьому дієві, відчуваємо близькість – у нас залишається відчуття сили.
Психолог Світлана Ройз пропонує дорослим використовувати такі ігри у темряві для відновлення відчуття безпеки, близькості та запобігання травматизації.
Аудіальні ігри та ігри зі словами:
1. Співати хором.
2. Грати на музичних інструментах.
3. Грати на уявних музичних інструментах. Видавати звуки, наче стукаємо в литаври, б’ємо в барабани, граємо на скрипці.
4. «Тарабарська мова». Говорити один з одним «тарабарською мовою», тобто вигаданою, намагаючись за інтонацією вгадати, про що говорить кожен.
5. Разом промовляти скоромовки.
6. Грати в «білі вихваляйки». Як-от, кричати: «А я…!!!» і розповідати про те, що насправді вміємо та що вдалося.
7. «Alias». Вгадувати слово за описом. Однак важливо не називати саме слово.
8. Розповідати історії на задану тему.
9. Розповідати щось, аби вкластися в одну хвилину.
10. «Голоси тварин». Хтось видає звук — інші вгадують. Хто вгадав перший, стає ведучим.
11. Гра в слова. Наступний гравець називає слово на останню букву слова попереднього гравця.
12. «На щастя, на жаль». Хтось вигадує ситуацію, а гравці по черзі пропонують продовження, починаючи зі слів «на жаль», а наступний гравець — «на щастя».
13. «Спотворений телефон». Пошепки передавати слово один одному. Наприкінці дізнаємося, що почув останній гравець.
14. «Казка». Скласти казку, коли кожен говорить по реченню.
15. «Навспак». Говорити слова навпаки, не записуючи їх. Наприклад, «чайник» — «кинйач», «стіна» — «анітс».
16. «Я загадав». Розказати про загадане слово, не називаючи його. Наприклад, «Я загадав — білий, холодний, скрипить під ногами, тане…».
17. Загадати предмет. Усі інші мають його вгадати, ставлячи запитання, на які ведучий може відповісти лише «так» чи «ні».
18. Рима. Назвати чотири (або два) випадкових слова, до яких треба віднайти риму або вигадати вірш на 4 рядки.
19. «Буква». Назвати слова тільки на задану букву. Варіант для дорослих: назвати слова на загадану букву, які можна покласти в трилітрову банку.
20. Шукаємо схожість. Назвати два випадкових слова, а інші мають відгадати, чим вони можуть бути схожі.
21. «Чарівна мова». Для дітей, які вчаться розбирати слова на склади, можна говорити слова, додаючи додатковий склад «жи», «ма», чи «хрю».
22. «Дурниці». Вигадувати початок речення, до якого потрібно придумати абсолютно «пришелепкувате» й нереальне продовження.
23. Знайти асоціації. Один гравець називає слово, наступний — свою асоціацію до цього слова. Дітям можна пояснити так: «Перше, що спадає на думку, коли чуєш це слово».
24. «Це слово вміє…». Описати слово його «вміннями».
25. «Слово, якого немає». Вигадувати слова, яких не існує та що вони могли б означати мовою іншопланетян.
26. Важливо торкатися до дитини, тільки попереджуючи її та коли отримаєте дозвіл. Пам’ятайте, що в темряві відчуття доторків буде сприйматися посилено.
27. Для контакту із тілом можуть бути потрібні пледи, щоби накритися і відчувати більшу безпеку, льодяники, які можна розсмоктувати, щоби відчувати смак, жувальні гумки, вода, а також іграшки, які можна стискати в руках, «поп-іти».
Тілесні ігри можуть бути такі:
1. «Азбука Морзе». Передавати прості слова доторками. Однак заздалегідь треба вивчити кілька літер.
2. «Круг любові». Взятися за руки, гравці мають обережно стиснути долоню тому, хто сидить за ними за годинниковою стрілкою.
3. «Чарівні доторки». Уявити, що тіло — це музичний інструмент. І кожна частина тіла виконує певний звук. Тоді торкатися до дитини долонею, щоби вона співала, мугикала, кукурікала тощо.
4. Відбивати ритм разом. Це може бути знайома пісня, також можна створювати загальний ритм (наприклад, дощу), пропонувати стукати ритм зубами, клацати язиком, відбивати долонею, ногами абощо.
5. Обіймати один одного та цілувати різними обіймами та поцілунками (для батьків та дітей). Як-от, помаранчевими, полуничними, веселковими, квадратними тощо.
6. Танцювати під уявну мелодію чи під спів пісень.
7. Передавати предмет у колі, коли в гравців заплющені очі. Тоді — торкатися його і вгадувати, що це, чи пропонувати, як його можна використовувати.
8. «Доторки — незнайомці». Торкатися долонь ведучого тільки приємними доторками, щоби ведучий вгадав, хто торкається.
9. Уявити, що потрапив на нову планету, на якій немає звичного світла. А потім — уявити, як на ній можна адаптуватися.
10. Зробити собі хатинку із подушок і ковдр.
11. Якщо простір знайомий та безпечний, грати в «бабу куцю». Тоді ведучий має зловити гравців, які плескають у долоні.
Якщо є ліхтарик:
1. Грати в тіньовий театр руками. Створювати руками різні фігурки.
2. Грати в тіньовий театр, використовуючи іграшки. Треба підсвічувати їх, аби була тінь.
3. Зробити проєктор зі стаканчика та плівки.
4. Дивитися крізь друшляк на «зірки».
За матеріалами ЮНІСЕФ.